معرفی وبلاگ
بسم رب الحسین علیه السلام
سعی بنده بر آن است که به فضل خدا از خطبه 1 تا هر میزان که توفیق الهی یار شد یک بررسی اجمالی از کلام مولا امیر المومنین امام علی علیه السلام ارائه شود
روش بنده مقابله لغتی و مقایسه جملات حضرت با آیات قرانی است .
و من الله التوفیق
ان شائ الله
آرشیو
طراح قالب
Tebyan
مدح
1390/10/12 5:55 بعد از ظهر
مجمع البحرين، ج2، ص: 411 (مدح) المدح بسكون الدال بعد ميم مفتوحة: الثناء الحسن. و مدحه و امتدحه بمعنى، و كذا المدحة بكسر الميم. و مدحته من باب نفع: أثنيت عليه بما في
برچسب ها :
بلغ
1390/10/12 5:53 بعد از ظهر
قاموس قرآن، ج1، ص: 228بَلغ:بلوغ و بلاغ، يعنى رسيدن بانتهاء مقصد اعمّ از آنكه مكان باشد يا زمان يا امرى معيّن و گاهى نزديك شدن بمقصد مراد باشد هر چند بآخر آن نرسد (مفردات
برچسب ها :
لغت الله
1390/10/12 5:50 بعد از ظهر
لسان العرب، ج13، ص: 467أله: الإِلَهُ: الله عز و جل، و كل ما اتخذ من دونه معبوداً إلَهٌ عند متخذه، و الجمع آلِهَةٌ. و الآلِهَةُ: الأَصنام، سموا بذلك لاعتقادهم أَن العبادة
برچسب ها :
لفظ حمد
1390/10/2 10:30 بعد از ظهر
حمد:ستايش. ثنا گوئى.ستودن. وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا ... آل عمران: 188 و دوست دارند براى كاريكه نكردهاند ستوده و مدح شوند. در نهج البلاغه خطبه 220 آمده: «اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فيهِ فَرَضِىَ سَعْيَهُمْ وَ حَمِدَ مَقامَهُمْ» خدا بآنها توجّه كرد. از سعىشان خشنود
برچسب ها :
لفظ خلق
1390/10/2 10:14 بعد از ظهر
اخْتَلَقَ-اخْتِلَافاً [خلق] الكذبَ: به سخن دروغ پرداخت و افترا زد.الأَخْلَاقِيَّة- [خلق]: علاقه يا رابطه روش و سلوك با اخلاق.أَخْلَقَ-إِخْلَاقاً [خلق] الثوبُ: جامه كهنه شد،- الشبابُ: دوران جوانى سپرى شد،- الثوبَ:آن جامه را كهنه كرد،- هُ الثوبَ: جامه كهنه را بر تن او كرد.الأَخْلَق-م خَلْقاء، ج
برچسب ها :
لفظ بدائ
1390/10/2 10:12 بعد از ظهر
بدء:شروع. «فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ أَخِيهِ» يوسف: 76 شروع كرد بظروف آنان پيش از ظرف برادرش.بدءمقا- بدأ: من افتتاح الشيء، يقال بدأت بالأمر و ابتدأت، من الابتداء.و يقال للأمر العجب بدأ: كأنّه من عجبه يبدء به. و يقال للسيّد البدء: لانّه يبدء بذكره. و تقول أبدأت من أرض الى اخرى أبدء
برچسب ها :
لفظ ذكر
1390/10/2 10:7 بعد از ظهر
ذكر:ياد كردن، خواه با زبان باشد يا با قلب و هر دو خواه بعد از نسيان باشد يا از ادامه ذكر (مفردات)ذكر:ياد كردن، خواه با زبان باشد يا با قلب و هر دو خواه بعد از نسيان باشد يا از ادامه ذكر (مفردات).در قاموس آمده: ذكر بكسر اول بمعنى حفظ شيىء است در صحاح گفته:ذكر و ذكرى خلاف نسيان است همچنين است ذكرة. طبرسى در ذ
برچسب ها :